Sebastijan Pregelj
V Elvisovi sobi
Novo mesto, Goga, 2019
Št. strani: 351 str.
Zbirka:
Literarna zbirka Goga
Žanr:
družbeni roman
Narodnost: slovenska književnost
»Vsi smo se spremenili. Vse se je spremenilo.« (str. 305)
V Elvisovi sobi je prvoosebna pripoved o odraščanju fanta v Ljubljani v zadnjih desetletjih 20. stoletja. Jana spremljamo od njegovega sedmega rojstnega dneva do študentskih let skozi družinsko življenje edinca, obiske sorodnikov, šolsko živjenje, medvrstniško nasilje, ustvarjanje prijateljstev, spolno dozorevanje in iskanje lastne življenjske poti. Okvir, v katerega je postavljena izpoved otroka, najstnika in odraslega moškega, je večkulturna Ljubljana ranjke SFRJ, ki v zadnjih poglavjih postane prestolnica nove države. Pregelj je skozi Janov svet z restavratorsko natančnostjo obudil obdobje, ki ga opisuje: besedilo je prepojeno s številnimi detalji takratnega časa (prihod barvnih televizorjev, Titova smrt, prvi pralni stroji s centrifugo, navajanje sočasnih filmov in glasbe, letalska nesreča na Korziki, sarajevska olimpijada, življenje v JLA ...) in sočasnimi političnimi razmerami, ki se razkrivajo največkrat v pogovorih odraslih literarnih oseb (nestabilnost države, delovanje vohunov državne varnosti, povojni poboji, obisk Gorbačova, aretacija novinarjev Mladine, protestni shodi, odhod slovenske delegacije s kongresa KPJ ...). Središče romana je Elvisova soba – otroška soba sošolca Elvisa, kjer se Jan sooči z drugačno kulturo in doživi številne intimne prelomnice. Soba, kjer »je bilo vse v redu in prav«, čisto drugače kot po tem, ko je v življenje vseh oseb v romanu zarezala vojna z razpadom države in številnimi intimnimi tragedijami. Tudi Janovimi. Roman je napisan časovno linearno, dogodki v 51-ih krajših poglavjih sledijo razvoju protagonista. Tak pripovedni tok zadržuje razmišljanje odraslega Jana v zaključnih odstavkih nekaterih poglavij, s čimer avtor mestoma okrepi pomembnost posameznih dogodkov in usmerja bralčeva pričakovanja. Z romanom Pregelj ni ustvaril samo literarnega pričevanja o individualnem doživljanju neke zgodovinske dobe (o kateri roman razkriva tudi občutljive in literarno manjkrat obdelane ali celo zamolčane teme), pač pa se dotika tudi tem, ki presegajo prostorske in časovne okvire: problem dobrega in zlega, medvrstniško nasilje, dozorevanje fanta, relativnost prijateljstva in ljubezni, medgeneracijski odnosi, doživljanje bolezni in smrti ... Na bralce, ki s(m)o živeli v opisanem obdobju in bili takrat stari približno ali točno toliko kot glavni pripovedovalec, bo knjiga delovala kot zapornica jezu, ki se iz strani v stran vse bolj dviga in spušča naprej deročo reko spominov (npr. na isti napis na šolski tabli ob Titovi smrti ...), iz katere izplavamo šele dolgo po tem, ko knjigo odložimo. Knjiga je obogatena s spremno besedo Aljoše Harlamova.
Odlomek iz knjigeKo smo sedeli v Elvisovi sobi, si nismo predstavljali prihodnosti. Nikoli se nismo pogovarjali, kaj bo. Včasih smo se pogovarjali, kaj bomo, ko bomo veliki. To že. Ali je govoril, da se bo pridružil piratom, jaz sem si želel postati smetar, tisti, ki stoji zadaj na tovornjaku. Vsi trije so se mi smejali. Elvis je govoril, da bo pilot, Defne pa je skomigala z rameni, da se ne more odločiti, ali bi bila zdravnica ali vzgojiteljica. Kasneje smo poklice večkrat zamenjali, potem pa se o tem nismo več pogovarjali, ker se nam je zdelo otročje. Saj ne moreš vedeti, kaj boš. S prihodnostjo si nismo belili glav. V Elvisovi sobi je bilo vse v redu in prav.
(str. 332)
Nagrajena knjiga:
Ključne besede:
FANTJE,
ODRAŠČANJE,
JUGOSLAVIJA,
VEČKULTURNOST,
MEDVRSTNIŠKO NASILJE,
JLA,
SLOVENSKA SODOBNA ZGODOVINA,
20. STOLETJE,
OTROŠTVO,
OSAMOSVOJITEV,
VOJSKA,
PRIJATELJSTVO,
LJUBLJANA
Prispeval/-a:
Magda Vremec Ragusi,
Goriška knjižnica Franceta Bevka
Objavljeno: 24.6.2019 8:04:43
Zadnja sprememba: 6.1.2022 14:57:21
Število ogledov: 5358