skok na glavno vebino izjava o dostopnosti

Ženske v temi

Žanrdružbeni roman, družinski roman (tudi rodbinski)
Narodnostnemška literatura, slovenska literatura
Kraj in leto izidaNovo mesto, 2025
Založba
Zbirka Goga
Prevod Štefan Vevar
Ključne besede Dvojezičnost, Identiteta, Koroški Slovenci, Krivda, Matere in hčere, Smrt, Ženske
Število strani

255

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

8-9 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Pretresljiva
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

Ujetnice preteklosti

Ženske v temi je drugi roman koroške avtorice Maje Haderlap. Kot nakazuje že sam naslov, gre za roman o ženskah. Glavna protagonistka je Mira, ki je otroštvo in mladost preživela v koroški vasici, zdaj pa že dolga leta živi na Dunaju, kjer je zaposlena kot knjižničarka. Domače kraje redko obiskuje, njeno tokratne vračanje domov pa je zanjo še posebej težko, saj mora najti nov dom za svojo ostarelo mater Ani, ki se mora izseliti iz domače hiše. Že med potjo na Dunaj in v dnevih, ki jih preživi z mamo, Miro preplavljajo spomini na otroštvo, družino, ljudi, ki jih ni več, preveva jo bolečina zaradi odnosa z materjo, ob intimnih spominih pa se pred nami odpira širša družbena slika.

Skozi življenjske zgodbe Mire, njene matere Ani in babice Neže, pa tudi skozi zgodbe stranskih likov dobimo vpogled v pretekli čas in obrobni prostor. Izkaže se, da je nemogoče presekati niti, ki osebe povezujejo s preteklostjo, in izruvati korenine, ki jih vežejo na določeni prostor, v tem primeru močno zaznamovan s patriarhatom in katolištvom. Pomembna tema je materinstvo oziroma odnos mati-hči – za slednjega se zdi, da se podobno kot drugi družinski vzorci ponavlja iz generacije v generacijo, kljub prizadevanjem posameznikov, da bi našli pot iz začaranega kroga. Mira ves čas skuša razumeti mater in njun odnos, ob tem pa se sooča tudi sama s sabo, s svojo krivdo – krivi se za očetovo smrt, kriva pa se počuti predvsem zaradi svojega odmika od slovenstva. Njeno iskanje identitete se zrcali tudi v odnosu do moških – moža Martina in mladostno ljubeznijo Jurija, ki ga sreča med obiskom v domačih krajih.

Če je bila Ani v prvem delu predstavljene skozi Mirine oči, se v drugem delu perspektiva zamenja, saj prevzame vlogo pripovedovalke in nas odpelje še dlje v preteklost in predstavi tudi življenje svoje matere Neže. Spoznavati začnemo drugačno žensko, z novim vpogledom pa se spremeni tudi dojemanje in razumevanje tako nje kot njenega odnosa do Mire in tudi njenega brata Stanka. Izkaže se, da mama in hči v resnici nista tako zelo različni oziroma da sta se in se še vedno spopadata z zelo podobnimi vprašanji, ki so po eni strani intimna, po drugi za zaradi umeščenosti na avstrijsko Koroško pogosto tudi politična.

Maja Haderlap je leta 1983 vstopila v literarni svet kot pesnica z zbirkami v slovenskem jeziku. Liričnost, zgoščenost in metaforičnost njenega pesniškega jezika ostajajo prepoznavne tudi v njeni prozi, ki nastaja v nemškem jeziku. Avtorica z navidezno lahkotnostjo obravnava težke teme, kot so krivda, izguba, odgovornost, pripadnost in emancipacija. S pisanjem o slovenski manjšini v Avstriji avstrijskim in nemškim bralcem razkriva manj znano tematiko. Roman Ženske v temi je podobno kot večkrat nagrajeni romaneskni prvenec Angel pozabe naletel na odličen odziv med bralci in strokovno javnostjo. Leta 2023 je bil nominiran za avstrijsko književno nagrado (Österreichischer Buchpreis), letos pa se je uvrstil v ožji izbor za nagrado Marieluise Fleißer.

Glej tudi:

Mira je pisala, da skuša na Ani gledati kot na človeka, ne kot na mater, da skuša razumeti žensko v materi. No, zakaj pa ne, si je mislila Ani, ampak mati je tu vseeno prva, teh dveh področij ne bi smeli mešati. Biti samo človek je za mater premalo, je menila Ani. Potem je sledil odstavek, v katerem je Mira izrabila priložnost, da se Ani zahvali za vse, kar je naredila zanjo, da jo je s skromnim denarjem, ki ga je imela, podpirala pri študiju, tega ji nikoli ne bo pozabila. Zdi se ji, je napisala, da je Ani posebna, močna in odločna ženska, ki jo lahko človek samo občuduje, in da bi rada veliko več vedela o njej. To je napisala črno na belem, se je čudila Ani. Za konec je pristavila še nekaj vrstic, v katerih je priznala, da si prizadeva za večjo samostojnost in samozavest in da prosi Ani, naj to sprejme. Posveča se iskanju osebne resnice in se ni pripravljena prilagoditi konvencionalnemu življenjskemu vzorcu. Močno upa, je sklenila, da bo mama njene stavke razumela in da zanjo ne bodo preveč zamotani, vse ji bo lahko razložila, ko jo spet obišče. Ani naj si dobro opomore in se lepo ima v zdravilišču, sledil je še narisani šopek rož s podpisom.

(str. 209-210)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Ženske v temi.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 51
Komentarji: 0
Število ocen: 0
Želi prebrati: 0
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 1

Morda vam bo všeč tudi

Dela avtorja