Za kaj se splača živeti : elementi materialistične filozofije

Žanrdružboslovna razprava
Narodnostavstrijska književnost
Kraj in leto izidaLjubljana, 2020
Založba
Prevod Ana Monika Habjan
Ključne besede Vsakdanje življenje, Užitek, Askeza, Interpasivnost, Individualizem, Neoliberalizem
Število strani

281

Čas branja

To je le ocena. Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in navad.

Pomembno je vedeti, da je branje osebna izkušnja in da je prav, da si vzamete toliko časa, kot je potrebno, da knjigo popolnoma vsrkate in jo cenite. Veselo branje.

9-10 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Lahkotna
Zahtevna

Robert Pfaller (roj. 1962) je avstrijski filozof, dobro znan tudi v slovenskem prostoru, saj tesno sodeluje z lacanovskim krogom iz Ljubljane. V svetovnem merilu je najbolj prepoznan po pojmu “interpasivnost”, ki predstavlja delegiranje lastnega užitka na druge osebe, živali ali predmete. V pričujočem delu je ta fenomen podrobneje osvetljen. Za začetek svojih izpeljav postavi trditev, da postmoderni, povsod ponavljajoči se refren “Be yourself” posameznike pripravi do tega, da vse kar je njihovemu jazu tujega odklonijo, s tem pa je ustoličena kultura individualnega narcizma. Za takšne posameznike je značilno odklanjanje malih vedrih trenutkov razpuščenosti in prekrškov, njihova življenja so čistunstvo vsega zdravega in korektnega. Za obsedenost s tiranstvom popolnosti se posamezniki ne odločajo sami, ampak jih tako usmerja spretno zakrinkan neoliberalni interes s ciljem ideološkega preoblikovanja. Tako začnemo najpreprostejše vire svojih užitkov (npr. hrana, pijača, erotika) zavračati in posledično razvijati zasvojenosti z vedno novimi potrebami, sfabriciranimi s strani industrije zabave. Svoje trditve Pfaller teoretično podkrepi z izvajanji iz misli starogrških stoikov, Kanta, Hegla, Nietzcheja, Freuda in številnih drugih. Podrobneje se ukvarja s pojmi kot so sram, zavist, odgovornost, simpatiziranje z neuspehom in šibkostjo, izguba jasnih vizij … Pripeljati nazaj v družbene strukture ekscesno praznično razsežnost nedela, razvedrila in užitka in to na način, ki velja za nezdravega in neekonomičnega, je po njegovem mnenju pot, ki vodi iz nevrotične družbene situacije. Kot kritični mislec pa na koncu dodaja, da je sama vrednost njegovih trditev, ki segajo onkraj tega kar danes velja za samoumevno, morda največja takrat, ko s tem, da je nekaj za trdno postavljeno, lahko postane predmet diskusije s stališča nasprotnega pola.

Glej tudi:

To bi lahko veljalo tudi za skrbno oblikovano kuharsko knjigo, ki je trenutno tako rekoč dediščina klasičnega meščanskega tihožitja. Mar nakup tovrstne kuharske knjige dejansko pomeni, da smo se lotili nove prostočasne dejavnosti in da nameravamo odslej več časa preživeti v kuhinji? Ali pa je zadeva morda ravno obratna – je kuharska knjiga mogoče zgolj hrepeneči, simbolni nadomestek za polje izkustev, ki smo ga nepovratno izgubili ker zaradi vse bolj napornega poklicnega življenja jemo le še na hitro, bodisi doma nekaj hladnega oziroma vnaprej pripravljenega bodisi samo še v restavraciji? Blago in prakse kulturnega kapitalizma tako vsebujejo neko “interpasivno” razsežnost: ne služijo temu, da bi užitke prinašali, temveč temu, da jih s punktualnimi simbolnimi zamenjavami “nadomeščajo”. (str. 258)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Za kaj se splača živeti : elementi materialistične filozofije.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 4
Komentarji: 0
Število ocen: 0
Želi prebrati: 2
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 0