Dobre knjige
5058 knjig

Vpišite vsaj dve začetni črki naslova, žanra, predmetnih oznak, imena ali narodnosti avtorja.

Gledam satana, ki kakor blisk pada z neba
Karakteristike knjige
veselažalostna
zabavnaresna
prijetnastresna
predvidljivanepredvidljiva
domišljijskaprizemljena
čudovitaneokusna
nenasilnanasilna
optimističnačrnogleda
neerotičnaerotična
običajnaneobičajna
lahkotnazahtevna
kratkadolga
odpri
Oceni knjigo:
0
Št. ocen:0









René Girard

Gledam satana, ki kakor blisk pada z neba

Ljubljana, KUD Logos, 2006

Št. strani: 223


Žanr: esej, poljudnoznanstvena knjiga

Narodnost: francoska književnost

Brez kolektivnega umora ni kulta

Pronicljivo razgrinjanje izvora kulta v človeški praskupnosti z antropološkimi in psihološkimi vzvodi. Skozi obravnavo postaja jasno, kako se krivda za živčno vrenje v neki skupnosti po nekem tožniku vedno naloži na nepomembneža na obrobju (tujca, siroto, invalida). Demonizacija ali 'prepoznava' nedolžne žrtve kot gotovega krivca se po mimesisu oziroma posnemovalni želji čustveno razširi na vse člane skupnosti, ki nazadnje neogibno izvede linč. Kolektivni uboj žrtve je hkrati rojstvo totema oziroma kulta, saj je vsem članom skupnosti evidentno, da se je ozračje (s katarzičnim ubijanjem 'demona') pomirilo in da je 'satan izgnan'. Da pa ta vzpostavitev kulta uspe, mora nujno ostati neodkrito (in poznejšim rodovom skrito), da je žrtev nedolžna. Na koncu avtor utemelji, kako in zakaj ta mehanizem po tisočih letih prvič odpove v primeru žrtvovanja Jezusa Kristusa, zaradi česar se človeštvu odpre povsem nova pot. Spremno besedo k delu je napisal Edvard Kovač.



Odlomek iz knjige

Filostratov opis kamnanja je tako odkrito in pošteno realističen, da nam nehote osvetli proces, ki je, paradoksno, njega samega sicer pretental. Nobenega razloga nimamo, da bi pisca šteli za posebno sadističnega ali kaj dosti drugačnega od njegovih sovernikov. Gojil je pač podedovano vero svojih prednikov, zato je ni videl takšne, kakršna je v resnici bila. Razkrije nam njeno kolesje, ne da bi ga sam opazil; in grozi, ki jo njegova pripoved zbuja v nas, bi se nedvomno globoko čudil. v Filostratovi religiozni predstavnosti veliki Pan ni dokončno mrtev. Ta bog nasilnih množic ni po naključju postal simbol sleherne mitologije; navsezadnje je beseda 'panika' izpeljana prav iz njegovega imena.

(str. 84)

Cobiss povezava

Glej tudi

link Bukla


Ključne besede: MIMESIS, LINČ, UBOJ, KULTI, TOTEMIZEM, ŽRTVOVANJE


Prispeval/-a: Rudi Podržaj, Mestna knjižnica Grosuplje
Objavljeno: 18.2.2021 10:23:38
Zadnja sprememba: 18.2.2021 10:25:38
Število ogledov: 891