skok na glavno vebino izjava o dostopnosti

Zadnja velika umetnina

Žanrdružbenokritični roman
Narodnostšvedska literatura
Kraj in leto izidaLjubljana, 2025
Založba
Prevod Branka Šnek Oset
Ključne besede 20. stoletje, Droge, Ljubezen, Medosebni odnosi, Nasilje v družini, Odvisniki od drog, Rejenci, Rejništvo, Švedska, Umetnice, Umetnine
Število strani

413

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

13-14 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Pretresljiva
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

»Predstavljajte si, da iz najpomembnejših trenutkov v življenju ustvarite umetnino. Bi nastal čudovit mozaik – ali pa zmešnjava iz odpadkov?«

Umetnica Hanna Stiltje predstavlja novo razstavo v Stockholmu in prišlo je na desetine ljubiteljev umetnosti in novinarjev z vsega sveta. Toda kar naj bi bil vrhunec njenega dela, še posebej po njenih čudovitih slikah in kipih angelov, je pravzaprav predalnik, izdelan iz rabljenih predmetov. Njeno najnovejše in hkrati zadnje umetniško delo povzroči zmedo in razočaranje v umetniških krogih. Kaj je Hanna v resnici ustvarila? Smeti, pravijo strokovnjaki. Najpomembnejše umetniško delo v življenju, so besede Hanne Stiltje. Predalnik, ki ga združujejo spomini, ljubezen, smeti in naplavljeni les, pripoveduje zgodbo o Hanninem življenju, prijateljstvu in ljubezni do družine, ki si jo je sama izbrala – in ki je ne sestavljajo le biološki sorodniki.
Da bi razumeli pomen tega dela, nas avtorica popelje v Hannine otroške spomine. Spremljamo jo od njenega rojstva materi, odvisni od drog, njeno otroštvo ob ljubečem dedku Knutu, nato pa odraščanje ob Ingrid, njenem možu Victorju in ostalih rejencih. Posebno razumevanje čuti do sorejenca Johna, prvo ljubezen pa najde z Erikom, ki pride v rejo malo pred polnoletnostjo. Hanna postopoma razvija tudi svoje umetniške talente.
Čeprav se roman osredotoča na Hanno, pa obenem pripoveduje ganljivo zgodbo o več ljudeh, katerih življenja se prepletajo. Skoraj toliko kot Hannina je pomembna tudi zgodba Ingrid, ženske, ki je svoje življenje posvetila sprejemanju otrok iz razbitih družin z enakimi ali podobnimi težavami kot Hanna ter jim v svoji veliki hiši v Solhemu ponudila zatočišče, polno tistega, česar jim je manjkalo: ljubezni, skrbi in stabilnosti. Četudi sta življenje v rejniški družini v vili Solhem in dobrosrčna Ingrid zelo lepo opisana, pa je hkrati ves čas prisoten močan strah pred tem, da bodo nasilni biološki starši otroke zahtevali nazaj in se bodo slednji spet znašli v zanje nevzdržnih in celo nevarnih razmerah.
Roman je močna zgodba o ranljivosti otrok in pomenu odraslih, ki jih obkrožajo med odraščanjem ter o tem, kako dogodki iz otroštva oblikujejo osebnosti in kakšne posledice imajo za nas kot odrasle. Zadnja velika umetnina je lepa in boleča zgodba o močni ljubezni, ki lahko obstaja tudi v družinah brez krvnih vezi.

“Moje novo delo, ki ga boste zdaj zdaj videli, je najboljše, kar je prišlo izpod mojih rok. Hkrati je tudi zadnja umetnina, ki jo bom dala svetu. Na kratko povedano: končala sem. Umetnosti maham v slovo.”
Več ni rekla. Pustila je, da so se dramatične besede razlile v prostor. Ko je stopila proč od mikrofona, se je dotaknila nakita okoli vratu, ovalnega medaljona iz srebra. Pokimala je varnostnikoma. Prijela sta črno tkanino, jo povlekla in pustila, da je mehko pristala na tleh.
/…/
Predalnik, ki je stal pred njimi, je spominjal na zmešnjavo šare. Vsak del je bil drugačne barve, drugačne oblike in iz drugega materiala. Črna kamnita zgornja ploskev je bila popraskana s povsem naključnimi zarezami in črtami. Čez rob je štrlela vrtnica iz papirja, pobarvana v črno. Predali so bili sestavljeni iz pomešanih kosov starih oken, delov obrob, umazanih in zamazanih desk, vrat kredence. Za stekleno ploskvijo predalnika je ležal kup odprtih ovojnic, ki so imele robove grobo raztrgane in razcufane.

(str. 11-12)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Zadnja velika umetnina.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 108
Komentarji: 0
Število ocen: 0
Želi prebrati: 0
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 1

Morda vam bo všeč tudi

Dela avtorja