Med svetom in mano
Žanr | biografski roman, družbenokritični roman, življenjepis / biografija |
Narodnost | književnost ZDA |
Kraj in leto izida | Ljubljana, 2021 |
Založba | Cankarjeva založba |
Ključne besede | Družbena neenakost, Družbene razmere, Rasizem, Afroameričani, Rasna diskriminacija, Združene države amerike, Afroameriška književnost |
Prevod | Petra Meterc |
Strah za svoje lastno telo
Strah pred izgubo svojega telesa zaradi sistemskega nasilja, ki temnopolte spremlja skozi celotno zgodovino Združenih držav Amerike, od suženjstva do danes, je povod za Coatsovo knjigo, namenjeno njegovemu najstniškemu sinu. Je izraz spoznanja avtorjeve nemoči, da bi svojega otroka lahko zavaroval pred sistemskim nasiljem, ki so ga temnopolti deležni vsakodnevno, ne glede na njihov status v družbi. Ko Coates piše o svoji izkušnji odraščanja na ulicah Zahodnega Baltimora, opisuje ameriško realnost, ki je prežeta z rasizmom. Ne prizanaša z enostavnimi rešitvami, ki so tako priljubljene v ameriški kulturi. Spopad z rasno neenakostjo je nujen, le da je lahko za temnopolte Američane tudi smrtno nevaren. Tako kot vsako srečanje s policijo.
Ta-Nehisi Coates, rojen leta 1975 v Baltimoru v ZDA, je ameriški esejist, pisatelj in novinar. Pisal je za več ameriških časnikov, najbolj izstopajoče pa je njegovo pisanje bloga za bostonsko revijo The Atlantic. Svojo prvo knjigo, zbirko spominov z naslovom »Čudoviti boj: Oče, dva sinova in nenavadna pot do moškosti« je izdal leta 2008. V njej piše o svojem odraščanju v Zahodnem Baltimoru in o vzgoji svojega očeta, ki je bil knjižničar in pripadnik Črnih Panterjev. Za knjigo Med svetom in mano je leta 2015 prejel nacionalno knjižno nagrado za stvarno literaturo, ki jo podeljuje združenje ameriških založnikov.
Toda vsi naši izrazi – rasni odnosi, rasni prepad, rasna pravičnost, rasno profiliranje, belski privilegij, celo belska nadvlada – služijo zameglitvi dejstva, da je rasizem telesna izkušnja, ki premika možgane, blokira dihalne poti, trga mišice, ruva organe, drobi kosti, lomi zobe. (str. 14)