skok na glavno vebino izjava o dostopnosti

Gasilec

Ulf Kvensler ima za sabo bogato kariero kot režiser, scenarist in vodja predstav. Začel je kot komik, v zadnjih letih pa se je uveljavil s pisanjem dram, grozljivk in trilerjev. Prav tako je ustvarjalec številnih uspešnih serij. Po njegovem prvem in dolgo pričakovanem prvencu z naslovom Sarek je luč sveta ugledal nov, samostojni, psihološki triler z naslovom Gasilec.

Zgodba se odvija v Švedskem mestecu Smaland, kjer mladenič po imenu Isak živi svoje vsakdanje življenje. Opravlja delo oskrbnika, za sabo pa ima težko življenjsko preizkušnjo, ki ga je zaznamovala za vse življenje. Kot otrok je v požaru izgubil mater in sestro, oče pa ga je nenadoma zapustil. Ostal je sam, skupaj s svojim dedkom, ki ga je vzgojil v poštenega človeka. A nekega dne se vse spremeni. Preko telefonskega klica se mu po mnogo letih javi oče, mednarodno priznani umetnik, z novico, da umira. Njegova želja je ponovno vzpostaviti odnos s sinom, ki bo, če izpolni nekaj pogojev, podedoval bogato premoženje. Isak se sprva želji očeta vztrajno izmika, a ga dekle po imenu Maddde pregovori. Skupaj se odpravita na obisk k Isakovemu očetu, kjer se zapleteta v psihološko igro, v kateri se meja med realnim svetom in nočno moro zamegli. Vse skupaj postane boj med življenjem in smrtjo.

Izvrsten psihološki triler, ujet med preteklostjo in sedanjostjo, v katerih se prepletajo laž, izsiljevanje,  družinska skrivnost in očetova norost.

Edinka

Mehiška pisateljica Guadalupe Nettel je slovenskim bralcem in bralkam že dobro poznana. V slovenščini sta doslej izšli njeni zbirki kratke proze Bodljikave zgodbe in Zakonsko življenje zlatih ribic ter romana Telo, v katerem se se rodila in GostiteljicaEdinka je v izvirniku izšla leta 2020 in je bila med finalisti za bookerjevo nagrado, nagrajena pa so bila tudi druga njena dela.

Protagonistki romana sta najboljši prijateljici Alina in Laura, ki sta prisegli, da nikoli ne bosta imeli otrok. Ko Alina zanosi, Laura to sprva občuti kot izdajo, pozneje, ko nosečnost ne poteka po načrtih, pa se v njej porodijo povsem nova čustva in prijateljici zvesto stoji ob strani. V istem času se zbliža s fantom iz sosednjega stanovanja, ki ima očitno vedenjske težave, in pozneje tudi njegovo preobremenjeno materjo Doris. Alina in Laura, katerih zgodbi se v romanu izmenjujeta iz poglavja v poglavje, se obe znajdeta v novi vlogi. Avtorica njune dileme in prilagajanje na nove razmere opisuje z veliko občutka in v preprostem, zelo izčiščenem jeziku. Izkušnjo materinstva (oziroma starševstva), ki je glavna tema romana, predstavi v zelo različnih odtenkih – ne le z Alinino in Laurino zgodbo, temveč tudi z zgodbo Doris in Laurine matere.

Delo odpira tudi številne druge teme, kot so vprašanje osebne izbire, odnos med osebno svobodo in družbenimi pričakovanji ter sprejemanje odgovornosti za svoje odločitve. Zgodba se dogaja v Mehiki, ob osebnih, tudi intimnih zgodbah roman ponuja tudi vpogled tudi v tamkajšnjo družbo, ki jo močno zaznamuje nasilje. Roman govori o sprejemanju sebe in drugih ter nas vabi k razmisleku o tem, kaj pomeni biti starš, prijatelj in posameznik v svetu, ki je po eni strani močno prežet s pričakovanji, po drugi pa zna biti tudi zelo nepredvidljiv.

Operacija Pliberk: pustolovski vojni roman

Trilogija Lov na generala nas kronološko popelje v čase med obema svetovnima vojnama do konca druge svetovne vojne, v katerih spremljamo življenje, delovanje in razmišljanje enega najpomembnejših Hitlerjevih generalov Alexandra Löhra.

Tretji del trilogije Operacija Pliberk nas popelje naravnost v kaos zaključka 2. svetovne vojne na Koroško, kjer so potekali zadnji boji te vojne v Evropi. Zgodba se prestavi v čas, ko generalu Löhru svojo armado, ki je štela pol milijona vojakov in ubežnikov, uspe pripeljati z Balkana vse do Koroške, kjer se je po podpisu kapitulacije želel predati zaveznikom in ne partizanski vojski. A tu ga je čakalo presenečenje. Peščica partizanov , okoli 4.500 jih je bilo, ustavi polmilijonsko, vrhunsko oboroženo nemško armado in jo prisili k predaji. V treh odločilnih bitkah, spopadu pri Dravogradu, krvavi moriji pri Gornjem Doliču in zadnji bitki na Poljani pri Prevaljah, od katere 14. in 15. maja mineva natanko 80 let. Tu se znova v lovu na generala, srečajo naši fiktivni junaki, ki jih Tito vedno znova preseneča s posebnimi nalogami.

Roman se zaključi nekaj let po vojni s sojenjem generalu Löhru v Beogradu in še z zadnjo nalogo naših, od Tita izbranih junakov. Od njih naposled preživi zgolj eden.

Na koncu knjige so znova podana nekatera zgodovinska dejstva, ki služijo za oris ozadja dogajanja.

Tam, kjer plešejo tulipani

Slovenska pisateljica Irena Svetek (1975) se po uspešni trilogiji psiholoških kriminalk Rdeča kapica, Beli volk in Črni princ vrača v vode družinskega romana, ki je zaznamoval njene literarne uspešnice kot sta Sedmi val in Zaspi, mala moja, zaspi. Njen najnovejši roman Tam, kjer plešejo tulipani je epska družinska saga z močno osebno noto, saj se je Svetkova tokrat posvetila raziskovanju zgodovine lastne družine, pri tem pa je prepletala zgodovinska dejstva in fiktivne dogodke. Obsežno delo se začne leta 1912 v mestu Vrščac na srbsko-romunski meji in v ospredje postavlja babico, hčer in vnukinjo, ki se vsaka na svoj način sooča tako z burnimi družbenimi in političnimi spremembami (prva in druga svetovna vojna, napeto ozračje v medvojni in povojni Jugoslaviji) kot tudi osebnimi izzivi, znotraj katerih se odvija tudi ganljiva ljubezenska zgodba, ki predstavlja osrednji motiv pretresljivega in čustvenega družinskega portreta.

Tam, kjer plešejo tulipani je navkljub časovni distanci in močno prisotnemu zgodovinskemu ozadju zelo aktualen roman, ki obravnava večne tematike kot so teža generacijskih travm, vprašanje osebne in nacionalne identitete in kompleksnost človeških odnosov, njegovo vezno tkivo pa je enako odrešujoča kot tudi pogubna moč ljubezni.

Kurji pastir. Knj. 3, Kurja fizika

Roman Kurja fizika je zaključni del Lainščkove avtobiografske trilogije Kurji pastir, beremo pa ga lahko tudi kot samostojno delo. Odraščajoči Fêrek vedno bolj intenzivno doživlja svet okrog sebe, v njem rasejo številna nova vprašanja, vznemirja ga vse več stvari, ki so lahko take in obenem tudi drugačne. Je lahko resnic več? Zakaj o nekaterih stvareh doma lahko govori, v šoli pa mora o njih biti tiho? Je Jugoslavija res najlepša in najboljša država na svetu? Kaj bodo ob prvem pristanku na Luni tam odkrili astronavti? In če bi vesoljci pristali v njegovi vasi Dolénci, kaj bi jih tam pričakalo? Namesto vesoljcev rojstne Dolénce odkriva otrok Fêrek, njegovo največje zemeljsko vprašanje povzema beseda hiša, najbolj skrivnosten novi svet pa je zanj planet Ljubezen. Bo očetu in mami uspelo zgraditi hišo? Bo skorajšnja selitev za Fêreka sreča ali nesreča? Bo Fêrekova prva velika ljubezen uslišana ali zavrnjena?

Izhodiščna vsebinska motiva, gradnjo hiše in otroško ljubezen, Lainšček postavi v bogato pripoved o življenju v rodni vasi v konkretnem časovnem obdobju. Pred nami zaživijo drobci realnega zgodovinskega časa nekdanje Jugoslavije, birokratske zahteve, zapleti in ljudske praktične rešitve ob domačih gradnjah, pripoved oživi sovaščane z njihovimi osebnimi posebnostmi in drobnimi detajli, razmerja med ljudmi se prepletajo s sociološkimi procesi, odhajanjem ljudi na delo v tujino, ki je v mnogih družinah vodila v sezonsko odsotnost mater z vsemi posledicami v vsakodnevnem življenju družin, osamljenostjo otrok in partnerjev. Pogosto je bilo žrtvovanje posameznih družinskih članov, ki naj bi z odhodom v tujino poskrbeli za materialno boljše življenje tistih, ki so ostali doma, a je življenje takih posameznikov včasih ubralo čisto drugačne poti. Pripoved je napisana v značilnem Lainščkovem liričnem slogu, ki mu otroško naiven pripovedovalec pogosto doda tudi humorno noto.

Delo ni samo roman, ki utrjuje pomen pisateljevega opusa na literarnem zemljevidu Slovenije (Lainšček je glas Prekmurja, tako kot sta recimo Tone Partljič in Drago Jančar glas Maribora in okolice ali Marjan Tomšič, Bert Pribac in Vanja Pegan glas slovenske Istre), pač pa ponuja tudi številne univerzalne vsebinske motive: odnos oče-sin, partnerski odnosi, odhajanje v tujino, vsakdanje življenje, materialne in politične razmere,  odnosi med ženskami, družbene vloge spolov, nezakonski otroci … In seveda že omenjena ljubezen in hiša, ki sta bili glavno seme za ta roman, kot pravi sam avtor: Roman sem v resnici želel napisati le zato, da sem lahko opisal, kako sem se kot prvošolec prvič do ušes zaljubil. No, v ­resnici pa sem ga moral napisati tudi zato, ker je to čas, ko so se očetu in mami končno uresničile življenjske sanje. Zgradila sta namreč hišo.

Knjigi je dodan slovar narečnih in drugih manj znanih izrazov, globlji pogled vanjo in v avtorjevo delo bralcu nudi spremna beseda Ignacije Fridl Jarc.

Somračni svet

Somračni svet je precej neobičajna knjiga. Werner Herzog, ki je širši javnosti najbolj poznan kot filmski režiser, jo je napisal, ker je menil, da je o zgodbi Hira Onode nemogoče posneti film. Torej ni naključje, da se Somračni svet bere, kot da bi gledal film. Herzog namreč ne uporablja odvečnih besed. Zapiše samo tisto, kar je nujno, da si bralec lahko predstavlja, kako Hiro Onoda bije svojo vojno na nekem filipinskem otoku, ker se ne zaveda, da je Japonska že kmalu po tem, ko je bil poslan na misijo, kapitulirala. Bije vojno, ki je zdaj še zgolj njegova in že dolgo ne več svetovna. Herzog zgodbo, ki mu jo je zaupal sam Onoda, zapiše minimalistično a vendar poetično. Na način, ki bralca posrka vase, mu razburka domišljijo, ki odstre tudi tisto, česar avtor ni zapisal, kar je skrito med vrsticami, in ga potegne v film, ki ga ni bilo moč posneti, a ga je vendarle možno prebrati. Ne dvomim, da je roman Somračni svet knjiga, ki bo zadovoljila apetitom Herzogove zveste publike, prav tako pa ne dvomim, da bo Herzog tudi zaradi nje pridobil še kakšnega novega oboževalca ali oboževalko. Somračni svet je morda nekoliko nenavadno a predvsem izvrstno branje. Priporočam!

Otroci somraka

Otroci somraka je hipnotičen, skoraj sanjski roman Jeana Cocteauja, ki raziskuje svet dveh mladih sorojencev – Elisabeth in njenega brata Paula – ujetih v lasten, od sveta odmaknjen prostor igre, domišljije in čustvenih izbruhov. Po smrti matere in ob Paulovi bolezni, ki ga priklene na posteljo, se njuna vez poglobi do skrajnosti in začne preseči običajne meje bratstva. Skozi zgodbo spremljamo njuno življenje v hiši, ki postane prizorišče simbolične igre moči, ljubosumja in nadzora. »Soba« – osrednji prostor dogajanja – je metafora za zaprt notranji svet, v katerem zakonitosti zunanjosti ne veljajo več. Med njima in zunanjim svetom ni resnične povezave, kar ustvarja občutek klavstrofobije in napetosti.

Cocteau s poetičnim, pogosto vizionarskim slogom slika psihološko intenzivno in estetsko nasičeno pripoved, ki razkriva tako lepoto kot nevarnost domišljije. Paul in Elisabeth sta hkrati otroka in umetnika, žrtvi in tirana, ujetnika lastne igre, ki ju sčasoma pogoltne. Roman ni le zgodba o nenavadnem odnosu med bratom in sestro, temveč razmišljanje o odraščanju, identiteti in samouničenju. V ozadju začutimo duh nadrealizma in simbolizma, značilen za francosko umetnost med obema vojnama.

Knjiga nas ne pusti hladnih – polna je tenzije, čustvene napetosti in lirične lepote, hkrati pa nam postavlja vprašanje: kaj se zgodi, ko postane domišljija močnejša od resničnosti?

Študija poslušnosti

Roman spremlja protagonistko, neimenovano žensko, ki se preseli v oddaljeno severno deželo, da bi skrbela za svojega brata. Ta odločitev jo postavi v izolirano, sumničavo skupnost, kjer tujci niso dobrodošli. Ženska se znajde pod drobnogledom vaščanov, saj v vasi nenadoma začnejo izbruhati nenavadni dogodki: živina pogine, pridelek propade, otroci zbolijo. Vaščani posumijo, da ima njen prihod nekaj opraviti z nesrečami, s čimer se začne stopnjevati napetost in paranoja.

Pripoved je introspektivna in psihološko napeta. Raziskuje teme krivde, odgovornosti, pripadnosti in zgodovinske travme. Avtorica subtilno nakaže povezave med individualnimi dejanji in kolektivno zgodovino, obenem pa bralca vabi k razmisleku o vlogi ženske, tujke in opazovalke v sovražnem okolju. Jezik je zadržan, premišljen in večplasten, s poudarkom na vzdušju in notranjih procesih glavne junakinje.

Študija poslušnosti je premišljen in atmosferičen roman, ki v ospredje postavlja tišino, namige in neizgovorjeno, hkrati pa subtilno razkriva, kako globoko lahko segajo predsodki in človeški strah pred drugim.

Jaz in jaz in jaz in jaz …

Pesniška zbirka Jaz in jaz in jaz in jaz … je izviren prvenec Ane Štular, članice kranjske slame, ki s svežino, drznostjo in izbrušenim jezikom, vstopa v prostor slovenske poezije. Gre za delo, ki je formalno razdeljeno v štiri dele (vsak ločen s črnino na dveh straneh), a vsebinsko tvori enotno, globoko osebno potovanje razstavljanja in ponovnega sestavljanja jaza.

Zbirka nagovarja predvsem mlade odrasle, a v resnici presega generacijske meje. Njene teme – samopodoba, razmerja z drugimi, negotovost, družbena pričakovanja, razpoke med zunanjim in notranjim – so univerzalne in brezčasne, le da jih Štularjeva razgali s poetično neposrednostjo, ki včasih zaboli, a nikoli ne udari prazno.

Jaz in jaz in jaz in jaz … prinaša sodoben, avtentičen glas, ki se ne boji pogledati vase – in hkrati v nas. Je pomemben prispevek k sodobni slovenski poeziji, ki bralcu ne ponuja dokončnih odgovorov, ampak priložnost, da skupaj z avtorico zastavlja prava vprašanja. To ni zbirka, ki bi jo prebrali mimogrede – temveč takšna, ki ostane, ki zahteva ponovni stik in nas spodbuja, da se tudi sami vprašamo – kdo smo?

Miza za štiri

Mlada ženska J. nenadoma izgubi mamo, kar jo močno potre. Skupaj s partnerjem B. se odzoveta povabilu mamine premožne prijateljice S., da bi pregledala fotografije iz mamine preteklosti. Oklepanje nostalgičnih spominov in njune varne, običajne zveze se nepričakovano znajde na preizkušnji. Ko se J. in B. začneta pogosteje družiti s S. in D., postane jasno, da občasna srečanja protagonistov prinašajo kresanje mnenj, vznik poželenja in priložnost za spremembe.

Miza za štiri sooči dva para, dve generaciji, dva pogleda na svet. Morda jih združi usoda, morda materina neukrotljiva narava, ki kljubuje očetovemu stremenju k “normalnemu” življenju. Čeprav se zdi, da starejši par poseduje moč nad mlajšim, se pojavlja vprašanje, v kolikšni meri lahko pogled z distance predrugači razmerje. Razgalijo se stare nezaceljene rane iz družinske preteklosti, med J. in B. zazevajo prve razpoke. Pod rutinskim skupnim vsakdanom zagori ogenj nebrzdane strasti in konfliktov. Psihološko poglobljen roman v stilu Kochove večerje prinaša neizprosno analizo medsebojnih odnosov. Kljub avtoričini uporabi kratic za imena liki ne delujejo enoplastni in odtujeni. Nastavljajo ogledalo sleherniku, na vsakem posamezniku pa je, ali si bo upal priznati, kaj se pod masko skriva v njegovi biti.

Lara Paukovič (1993) je slovenska pisateljica, novinarka in urednica zbirke Razmerja pri Cankarjevi založbi. Vodi delavnice pisanja ljubezenskih romanov, s pomočjo katerih žanrsko branje doživlja v Sloveniji preporod. Miza za štiri je po prvencu Poletje v gostilni in Malomeščanih njen tretji roman.