skok na glavno vebino izjava o dostopnosti

Dao de jing

Žanraforizmi, mit
NarodnostAzijske literature
Kraj in leto izidaLjubljana, 2009
Založba
Zbirka Kondor
Prevod Maja Milčinski
Spremna beseda Maja Milčinski
Ključne besede 635-560 pr.n.št.
Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Lahkotna
Zahtevna

Ničesar ne stori in vse bo opravljeno -

 

Začetnik kitajske filozofsko religiozne misli Daoizma, Lao Zi (živeč nekje med 6. in 4. stol. pr. n. š.) se tekom svojih tekstov v verzih spopada s paradoksom: z jezikom opisati nekaj, česar ni mogoče poimenovati. “Če je dao izrekljiv, / to ni večni dao, / če ga je moč imenovati, / to ni večno ime.” (Lao Zi, 2009; 25)

Tega se, skladno z mistično tradicijo vzhoda, lotuje na način naštevanja vsega, kar to ni, pri čemur si pomaga s prispodobami kot instrumenti spoznanja: “Ogledujemo se za njim – pa ga ne uzremo /…/ Napenjamo ušesa, pa ga ne slišimo /…/ Segamo po njem, pa ga ne zgrabimo /…/ Teh lastnosti nam dojeti ni mogoče.” (Lao Zi, 2009; 25).

Tekom postopka se oblikujejo glavne misli filozofsko-religioznega sistema: Dao je eno vseprisotno, neskončni princip brez lastnosti ali “pot” pravilnega nenavezanega delovanja (wu wei – “ničesar ne stori in vse bo opravljeno”), pri čemer je v svoji dvojnosti (kot večna odsotnost (chang wu) in večna prisotnost (chag you)) vedno celovito, ki se vzajemno pogojuje: “Zavest lepega in grdega, dobrega in nedobrega razceplja svet na dvoje brez upanja, da bi se ta dvojnost spet zacelila. To velja za vrednostna nasprotja, ki se bojujejo med seboj. Naravna nasprotja pa so nerazdružljiva – skupaj nastajajo in so medsebojno odvisna – skupaj živijo in skupaj propadejo.” (Milčinski, 2009; 10). K temu spada tudi razmerje rojstvo – smrt, saj: “vrnitev vseh bitij v maternico Daa je neizbežna za nenehno pritekanje novih bitij na svet.” (Milčinski, 2009: 15).

Ko vsi vedo: da je lepo lepo, / je to tudi grdo; / ko vsi vedo: da je dobro dobro, / je tu tudi zlo. / Kajti: / polno in prazno drug drugega rojevata, / težko in lahko drug drugega izpolnjujeta, / dolgo in kratko drug drugega pogojujeta, / visoko in nizko drug drugega osvajata, / zvok in glas drug drugega uglašujeta, / poprej in potem drug drugemu sledita. / Zato deluje modri brez dejanj, / pouk deli brez besed. /…/

(str. 9)

Citati

(3)
Martin Mikolič

Človek si za vzor jemlje Zemljo;
Zemlja si za vzor jemlje Nebo;
Nebo si za vzor jemlje Dao;
in Dao si za vzor jemlje tisto, kar je
takšno samo po sebi.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 103
Komentarji: 0
Število ocen: 1
Želi prebrati: 0
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 1

Morda vam bo všeč tudi