Ivan Cankar
Kako sem postal socialist in drugi spisi
Ljubljana, Mladinska knjiga, 2018
Št. strani: 326
Zbirka:
Knjižnica Kondor
Žanr:
esej
Narodnost: slovenska književnost
»Vendarle obstaja razlog, da danes samo poznavalci vedo, kaj so v tedanjosti pomenili priimki Šušteršič, Govekar, Kristan, Oblak, Korošec, Prepeluh in tako naprej, za Cankarja pa vemo vsi ...
... Pisateljeva prednost pred političnimi sodobniki je bila seveda ta, da je znal svoja stališča prepričljivo ubesediti (…), in sicer v različnih umetnostnih oblikah," lahko o veličini Ivana Cankarja preberemo v spremni besedi k izboru (političnih) spisov, ki je izšel v zbirki Kondor v Cankarjevem letu 2018. Tekste, ponatisnjene v izvirni jezikovni podobi, je izbral Primož Vitez, tudi avtor spremne besede Uporni duh Cankarjevega socializma. Tu lahko preberemo, da je zelo težko potegniti jasno mejo med teksti, ki so opredeljeni kot izražanje avtorjevih družbenopolitičnih stališč, in besedili, ki jih prebiramo kot čisto literaturo. Politična razsežnost Cankarjeve proze namreč bistveno zaznamuje njegov pisateljski opus. "Cankar kot pisatelj in kot mislec je predvsem kompleksna umetniška osebnost, ki je v nobenem smislu ne moremo brati enoznačno (...). V knjigo je uvrščenih nekaj besedil s poudarjeno literarno formo, a nič manj udarnim političnim smislom."
Da so Cankarjevi zapisi večni in vedno aktualni, pove tudi avtor spremne besede – Cankarjeva umetnostna besedila premorejo duhovno razsežnost, ki jim ni omogočila le tega, da niso odmrla skupaj z avtorjevim slabotnim telesom, temveč da jih še danes lahko razumemo kot močne zapise univerzalnih razmerij, ki jih človek vzpostavlja do drugih ljudi in do samega sebe. Lahko se strinjamo, da je Cankar danes, sto let po smrti, pravzaprav neprebran pisatelj, ob upoštevanju dejstva, da je velika večina Cankarjevih besedil globlje berljiva šele za izkušenega bralca. »Problem z branjem Cankarja načeloma tiči v šolski distribuciji bralnih nalog, ki je ravno pri tem avtorju že ves čas premalo domišljena (...). Po eni strani je Cankar dijakom že vnaprej ponujen kot težaven avtor (zahteven, mračen, pesimističen), po drugi strani pa šola mladim bralcem nalaga branje nepremišljeno izbranih besedil.« In še: »Šolsko vprašanje: Kaj je avtor hotel povedati? je prazno, deplasirano in vsakokrat sproti brezbrižno zanemari dejstvo, da je v sleherni vrhunski literarni pripovedi jezikovni stil tisto, kar iz besedila naredi umetniško delo, in da njegov smisel nastaja v vsakem bralcu posebej. O tem je v šolskih programih v zvezi s slovensko književnostjo zelo malo ali skoraj nič govora. Zato med mladimi bralci slovenskih umetnostnih besedil pogosto obstaja nekakšen malodušen odpor do Cankarjeve proze in ta odpor se lahko razvije v posplošeno zavračanje branja, čeprav je branje ena ključnih dejavnosti v razvoju jezikovne občutljivosti in kulturne identitete posameznika.« Berimo torej Cankarja, kot bi rekel Tone Pavček, vnovič in zopet in znova.
Ključne besede:
POLITIČNI VIDIK,
SLOVENSKA KULTURA
Prispeval/-a:
Polonca Kavčič,
Goriška knjižnica Franceta Bevka
Objavljeno: 24.8.2018 11:25:52
Zadnja sprememba: 24.8.2018 11:25:52
Število ogledov: 1690