Scott McCloud
Kako razumeti strip: O nevidni umetnosti
Ljubljana, Cankarjeva založba, 2011
Št. strani: 215
Prevod: Izar Lunaček
Žanr:
strip,
poljudnoznanstvena knjiga
Narodnost: književnost ZDA
Novi teoriji stripa naproti
Zelo malo je strokovnih del, ki bi se ukvarjalo s stripom kot medijem in umetnostjo. Od teh so le nekatera dostopna tudi v slovenščini. Se pa z razvojem in širitvijo stripa širi tudi nabor literature o njem. Scott McCloud (1960-), ameriški karikaturist in "stripovski teoretik", je eden od ljudi, ki si prizadevajo razširiti ta nabor. Njegova strokovna monografija z naslovom Kako razumeti strip: O nevidni umetnosti (Understanding Comics: The Invisible Art, 1993) je prva knjiga, ki je nastala v okviru tega napora. Leta 1994 je prejela Eisnerjevo nagrado za najboljšo knjigo o stripih. V njej se avtor loti drzne naloge: bralcu skuša zakonitosti stripa predstaviti – preko stripa! Delo, dostopno tudi v slovenskem jeziku, obravnava teoretično in obrtno plat stripa kot medija in umetnosti. V prvem delu poda novo definicijo stripovskega medija ("umetnost zaporedja") ter oriše vpliv ikon in karikatur na razvoj stripa in odnos med slikami in besedami. V drugem delu pa predstavi stopnje ustvarjanja in pravila pri uporabi barv, komentira pa tudi odnos javnosti do stripa. Avtor, za razliko od drugih, v tem mladem mediju ne vidi zgolj pogrošne zabave za otroke. V njem vidi novo smer umetnosti, tako kot je umetnost slikarstvo ali literatura. Umetnost zaporedja, fuzija sličic in besedila, ponuja nov način predstavljanja realnosti in pripovedovanja zgodb. Ne smemo ga kar tako odsloviti! McCloudu je z odbitimi ilustracijami in iskrivim besedilom uspelo povprečnemu bralcu približati tudi najtežavnejše pojme s področja likovne umetnosti in medijske teorije. Ta strip o stripu je obvezno branje za vse striparje in stripovske navdušence!
Odlomek iz knjigeEna sama sila se je zmožna prebiti skozi zid, ki vse umetnike ločuje od njihovega občinstva – sila razumevanja. Razumevanje stripa je resna zadeva. Danes je strip ena zelo redkih oblik množične komunikacije, kjer še lahko pridejo do izraza glasovi posameznikov. Tisti, ki se spoprijemamo s stripovskim poslom, moramo premagati kar nekaj ovir … toda te zbledijo ob tistih, s katerimi se morata boriti filmar ali dramatik. Strip z odprtimi rokami sprejme vsakega risarja ali pisca, ki stopi v njegov svet, ta svet pa je oddaljen le toliko kot vsak svinčnik ali pero in papir. Ta zid nevednosti, ki toliko človeškim bitjem preprečuje, da bi druga drugo jasno zagledala, je mogoče prečkati le s komunikacijo. In komunikacija je lahko učinkovita le, ko razumemo oblike, ki jih lahko zavzame.
(str. 196-198)
Nagrajena knjiga:
Ključne besede:
STRIPI,
UMETNOST,
VIZUALNA UMETNOST,
KARIKATURE,
SLIKE,
BESEDE,
POLJUDNOZNANSTVENA KNJIGA,
MEDIJSKA TEORIJA
Prispeval/-a:
Dominik Lenarčič,
Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo
Objavljeno: 6.12.2021 8:28:52
Zadnja sprememba: 6.12.2021 8:28:52
Število ogledov: 287